Třída motýlků

Příspěvky od pí. učitelky Jitky Kosařové, DiS.

Školní rok 2019-2020

Únor u Motýlků

     V únoru jsme si s Motýlky ještě chvilku povídali o polárních zemích. Přemýšleli jsme, v čem se lidé na světě liší a v čem jsou podobní. Hráli jsme si na polárníky a závodili s koberečky, ledovými kry. Eskymácký obrázek jsme vytvořili pomocí klovatiny. Když se přetřela modrou barvou a vymyla vodou, zbyly nám na obrázků bílí sněhuláci, iglú a sáně. Rádi jsme zpívali s kytarou Grónskou písničku.

     Mysleli jsme také na ptáčky na školní zahradě. Umíchali jsme jim zrníčka se sádlem a hmotu natřeli do vykrojených jablíček. Těmito krmítky jsme ozdobili borovici u altánku a chodili se na ni dívat, jestli už ptáčci naši hostinu objevili.

     V druhé půli února jsme se zaměřili na zdraví. Pantomimou jsme zkoušeli zahrát různé způsoby odpočinku a kamarádi činnosti hádali. Vyzkoušeli jsme si čistit zuby na jejich obřím modelu. Povídali jsme si, proč je péče o zuby důležitá. Mezi Motýlky jsou samé šikovné děti, které se návštěvy lékaře ani zubaře nebojí. Učili jsme se čísla první pomoci a v tělocvičně i ve třídě jsme si zahráli na psí záchranáře.

     Na konci února jsme oslavili masopust a karneval. Společně jsme složili masopustní koláč a dozvěděli se o tradičních masopustních maskách. Na karnevalu jsme si zatančili, ukázali své masky na módní přehlídce a zvládli různé úkoly v přeskakování a prolézání překážek. Našimi karnevalovými průvodci se stali dva indiáni, kteří nás potěšili bonbónky. Byla to sladká tečka za celým únorem.

 

Leden u Motýlků

     Po Vánocích jsme se ve školce sešli přesně na svátek Tří králů. Pro mnohé je to den, kdy končí Vánoce. Mohli jsme spojit povídání o Třech králích i o zážitcích z vánočních prázdnin. Dobrá nálada z Vánoc nás inspirovala k malování obrázku Když je mi dobře. Procvičili jsme si na něm kresbu postavy, cítění barev, stříhání a lepení.

     Celý měsíc jsme se po ránu protahovali s jógovými pohádkami. Nejprve to byla pohádka O sněhu, později pohádka Medvídek v lese. K našim ranním rituálům patří také lepení kalendáře. Učíme se na něm sledovat běh dnů, měsíců, ročního období. Pravidelně jsme chodili cvičit do tělocvičny, kde jsme procvičovali kotouly, skoky ze švédské bedny, vylézání na šikmou lavičku, žebřiny a další.

     Lednové povídání a poznávání bylo zaměřeno na zimní sporty a polární země. Sice jsme si sněhu moc neužili, ale představili jsme si, jak by vypadalo zasněžené Rokytno, zahráli jsme si na psí spřežení, zdolávali ledové kry a modelovali sněhuláka. Velice jsme si oblíbili vyhledávání obrázků a map v našich knihách.

     U stolečků jsme také nezaháleli. Procvičovali jsme správné držení tužky, uvolňování ruky a svoji hlavu při řadě pracovních listů a úkolů. Zajímavým bylo povídání o bezpečí. Dozvěděli jsme se, že nikdy nesmíme odejít s cizím člověkem a proč naši rodiče potřebují vždy vědět, kde jsme.

     Při našich procházkách po obci jsme rádi pozorovali led na kalužích. Led z jezírka jsme pozorovali pod lupou a zkoušeli jsme, co se s ním stane na sluníčku a co ve stínu. Byla to malá připomínka toho, že přírodě má vládnout zima.
 

Prosinec u Motýlků

    V přítomnosti dětí má měsíc prosinec větší význam než jiné měsíce. S dětmi se v prosinci dá zapomenout na nákupy i na uklízení. Nejinak tomu bylo i s dětmi v naší školce. Společně jsme prožívali staré i nové zvyky a tradice. Čtvrtého prosince slaví svátek Barbora. Povídali jsme si o zvyku chození Barborek, které obdarovávaly hodné děti. Vyslechli jsme si Barborkovskou písničku, která nás seznámila se zvykem trhání větviček - barborek. Větvičky jsme společně s Beruškami měli ve váze a pozorovali jsme, jestli do Vánoc rozkvetou. Nevykvetly. Zdá se, že příroda poznala, že v naší školce není nikdo na vdávání.

     Hned pátého prosince nás navštívil Mikuláš se svojí družinou. Naštěstí jsme se nemuseli bát. Mikuláš měl s sebou hodného čerta a ještě hodnějšího anděla. Podarovali nás dobrotou a my je obdarovali písničkou. Když odešli, s chutí jsme si zahráli na čertíky a procvičovali pohyblivost našich jazyků a rtů, vyplazovali jsme je, dělali grimasy a dobře jsme se bavili.

     Při zapálené svíčce na adventním věnečku jsme si rádi povídali a zpívali. Naše oblíbené vánoční písně a koledy byly Rolničky, Vánoce, Vánoce, Půjdem spolu do Betléma, Pásli ovce Valaši. Povídání bylo samozřejmě o Vánocích. S kamarády jsme si svěřili, co si přejeme od Ježíška, na co se těšíme, jak slavíme adventní neděle a kdo pomáhá péct cukroví.

     Celý prosinec nás provázely dvě činnosti - tvoření a nacvičování. Každý den se našla chvilka, kdy jsme si zopakovali naše vystoupení, které jsme si připravovali pro rodiče a naše rodiny. Bylo potřeba naučit se básničky, písničky, tanec a dramatizaci o příjezdu svatého Martina na bílém koni. Nacvičování se nám opravdu dařilo, protože jsme se moc těšili, že uděláme naším vystoupením všem radost. Taneček na písničku Sněhuláci se nám líbil od samého začátku.

     Vyzdobit školku do vánoční nálady nám dalo mnoho práce. Do oken jsme vyrobili sněhuláky, na kterých jsme bohatě procvičili lepení a mačkání krepového papíru. Na chodbě jsme příchod Mikuláše oslavili vystřihovanými Mikulášky z papíru, čerty kreslenými suchým pastelem a anděly kreslenými tuší a anilinovými barvami. Jak se blížil příchod Ježíška, vyměnili jsme obrázky Mikulášské družiny za vánoční stromečky, na kterých jsme procvičovali tahy štětcem a zaplnění celé plochy papíru, a také vlnovku a otisk prstů. Rozdávání radosti k prosinci patří, takže pomalovat pro rodiče dřevěný stojánek srdíčky bylo pro každého Motýlka důležitým úkolem. Stejně tak důležité pro nás bylo natisknout veselá přáníčka, aby byl vánoční čas okrášlený jak se patří.

     V prosinci jsme vyslechli krásné pohádky s vánoční tematikou. Začali jsme knížkou plnou tradic a starých časů Chaloupka na vršku, zasnili se při knížce Cesta k Betlému a z dnešní doby nás zaujaly příběhy Zachráněné Vánoce a Vánoce za dveřmi.

     Dvakrát jsme se v prosinci sešli s rodiči. Poprvé to bylo na vánočním tvoření, při kterém jsme si vyrobili koníčka, svícen nebo přání s hvězdičkou. Podruhé to bylo na Vánočním vystoupení. Všechny děti ze školky si zasloužily potlesk. Před zaplněnou tělocvičnou odvážně předvedly, co umí. Když jsme se po vystoupení vrátili do školky, překvapily nás nové hračky a hry pod vánočním stromečkem. Byli jsme na ně tak zvědaví, že se nám ani nechtělo domů.

     Adventní čas a všechny zvyky jsme si zopakovali při programu Vánoce od Ekocentra Paleta. Na zkoušku jsme si rozkrojili jablíčko a hledali v něm hvězdu, zdvihali hrníčky, házeli bačkorou a pouštěli lodičky. Domů jsme si odnesli vlastnoručně vyrobenou svíčku z včelího vosku. Poslední radostnou tečkou za prosincem v naší školce byl koncert vánočních písní a koled. Vůbec jsme u něj nemuseli jen sedět a poslouchat. Naopak, vyskočit na nohy a tančit v tělocvičně za doprovodu kláves, kytary a zpěvu bylo přímo žádané. Prosinec v naší školce jsme prožili opravdu bohatý a když jsme se ve školce loučili, přáli jsme si bohatého ježíška a hodně zdraví do nového roku.

 

Listopad u Motýlků

     Začátek listopadu se pro Motýlky nesl ještě ve znamení podzimu. S pomocí tuše a vodových barev jsme vytvořili obrázky Podzimu, kde se promítly naše zážitky z pouštění draků, červená jablíčka, vítr a déšť. Velký pohyb při kreslení jsme si užili při kreslení větru na balící papír položený na zemi. Ještě větší zábavou bylo s papírem šustit a vytvářet zvuky větru velkého i malého.

     S listopadem přichází první zimní těšení a svátky. Na svatého Martina jsme vyhlíželi sníh. Ten sice prolétl v následujícím dnu naším krajem jen malinko, ale pro nás byla každá vločka a ranní námraza radostnou podívanou. O Martinovi jsme se naučili písničku, kterou jsme si velmi oblíbili.

     Naše ranní protažení provází různé básničky a pohybové hry. V listopadu to byla například básnička Podzim, doplněná pohybem se šátky a hra Vítr a listí, při které jsme se mohli proběhnout po třídě. Ještě větší radost a volnost prožíváme při běhu v tělocvičně. Cvičili jsme jako vítr nebo jako veverka a zajíc. Naučili jsme se hrát hru Na myslivce, vyskočit na švédskou bednu do kleku a snožmo z ní seskočit na žíněnku. Házeli jsme ve dvojicích obouruč i jednou rukou. Někdy jsme míč nechytili a běhali za ním po celé tělocvičně.

     Další část měsíce byla naplněna dobrodružným poznáváním lidského těla. O těle jsme si povídali od hlavy až k patě. Každé povídání bylo provázeno prohlížením knížek o těle a zajímavou činností. Ve skupinkách jsme nakreslili obrys kamaráda. Těmto papírovým panákům jsme nejprve nakreslili oblečení dle ročního období, později jsme na ně lepili orgány jako srdce, plíce, žaludek a střeva. S pohádkou Paleček a jeho kamarádi jsme si opakovali jména prstů, z papíru jsme sestavili model kostry člověka, z modelíny jsme válením a mačkáním vytvarovali model pusy a zubů, tlukot srdce jsme poslouchali stetoskopem. Seznamovali jsme se s funkcí každé části těla, povídali jsme si o tom, co nám prospívá a co škodí. Zopakovali jsme si význam pravidelného čištění zubů. Pomoci nám k tomu může básnička Čistím zoubky. Dech a ovládání prstíků jsme procvičili při hraní na flétnu, na kterou se učíme tóny h, a, různě dlouhé tóny.

     Na konci měsíce nás navštívili z Ekocentra Paleta s programem nazvaným Kamarádství. Připomínkou tohoto dopoledne je obrázek srdíčka a našich obkreslených rukou. Je to náš důkaz, že jsme v naší školce kamarádi.

 

Říjen ve třídě Motýlků

     Říjen se ve třídě Motýlků nesl ve znamení sklizně a přírody. Celý měsíc jsme poznávali různé druhy ovoce a zeleniny. Děti přinesly plody ze svých zahrádek, které jsme společně ochutnávali. Někteří z nás objevili, jak lahodně chutná domácí hruška a hroznové víno. Se zavázanýma očima jsme poznávali chutě i vůně.

     Radost z plodů jsme prožili i při tvoření. Z brambor jsme tiskali podzimní svetr, suchým pastelem vytvořili obrys listů v podzimních barvách a z dýní, řepy a dalších přírodních materiálů jsme vytvořili skřítky Podzimníčky, kteří hlídají vchod do naší školky. Stromy, zahrady a pole jsme pozorovali při procházkách.          Poznávali jsme rozdíly mezi stromy a keři, rozeznávali stromy jehličnaté a listnaté a pojmenovávali je. Na zahradě školky roste krásný javor. Pod ním jsme často sbírali pestrobarevné listy. Také jsme si u něj hráli na zahradníky. Shrabali jsme velkou kupu listí, které jsme na kolečkách odvezli pryč.

     Během října jsme procvičovali naši řeč. Poslouchali jsme pohádky, říkali básničky a zpívali písničky s doprovodem klavíru nebo kytary. Při pohádce o jazýčku jsme ho pěkně rozhýbali. S loutkami jsme si zahráli pohádku O jablůňce a velice nás bavilo vymýšlet rýmy.

     V klidnějších částech dne jsme se věnovali procvičování barev, správnému úchopu tužky, geometrickým tvarům, barvám. Mezi náročnější úkoly patří hry a pracovní listy na procvičení polohy předmětu – před, za, pod, na, mezi, vpravo, vlevo.

     Na konci října jsme společně s Beruškami vydlabali dýně a povídali si o svátku Halloween a o dušičkách. V těchto dnech přišla do přírody mlha a chlad, proto jsme si zahráli na podzimní počasí. Na velkém papíře jsme uvolňovali ruku jako vítr, procvičili jemnou motoriku při stříhání kapiček.  Po celý říjen jsme našli v přírodě inspiraci na zajímavou činnost.

 


Září ve třídě Motýlků

     Po letních prázdninách jsme byli všichni zvědaví, jaká bude školka po opravách. Líbily se nám nové barvy na stěnách i nové dveře. Všimli jsme si přemístěných obrázků a jiných drobností. S takovými bystrými hlavičkami bylo opakování pravidel snadné. Rozpomněli jsme se, kam která věc patří. Opakovali jsme si barvy při hře Čáp ztratil čepičku. Opakovali jsme si jména kamarádů a poznávali je po hlase. Připomněli jsme si pravidla v ranním kruhu i na procházce. Vybrali jsme si místa u stolu a zabydleli kapsáře v šatně.

     Když už jsme se cítili ve školce zase jako doma, mohli jsme se pustit do práce. Nejprve jsme vzpomínali na prázdniny. V rozhovoru jsme popsali, kde se nám líbilo, a zpracovali svůj zážitek i výtvarně. Ve školce se dobře cítí ten, kdo zná lidi, kteří se o něj starají. Proto jsme třídili, popisovali a skládali obrázky profesí spojených s naší školkou. Kuchařka, zahradník, paní učitelka i uklízečka na obrázcích dostávali své pomůcky a přiřazovali jsme je do správných místností.

     Naší nejoblíbenější místností se pomalu stává tělocvična. Ve třídě každý den máme rozcvičku s básničkou, ale v tělocvičně jsme běhali, kouleli míči, házeli je a zdolávali překážkovou dráhu. Po takovém pohybu se nám dobře přemýšlí. Jeden z nejtěžších úkolů bylo v září procvičování popisu polohy v prostoru nebo na papíře. Umět správně ukázat, co je před, za, nad, pod, mezi je těžké a ještě to budeme procvičovat. Zábavné bylo zpívání. Zpívali jsme známé lidové písničky a v písničce Když si kamarád jsme doplnili srandovní zvuky.

     První podzimní den 23. září jsme si prohlíželi obrázky s podzimními motivy a činnostmi. Líbilo se nám přivonět k podzimním květinám – jiřinám, růžím, afrikánům. Květiny nás inspirovaly k obrázku, na kterém jsme si procvičovali rovné čáry a uvolňovali ruce. Podobně jsme trénovali správné držení tužky i na obrázku mísy s ovocem a na pracovních listech. Do mísy bylo potřeba ještě vytrhat z papíru ovoce. Donutit prsty, aby trhaly papír správným směrem, se někomu dařilo více a někomu méně. Ale nikdo jsme to nevzdal. A to je moc dobře, protože je skvělé, když máme odvahu si každou činnost vyzkoušet