Třída Berušek

Příspěvky od pí. učitelky Bc. Petry Tomáškové.

Školní rok 2020- 2021

 

Květen u Berušek

     Po návratu do školky jsme zažívali velkou radost, že můžeme být zase všichni spolu ve školce. Opakovali jsme písničky, které už známe, doprovázeli je pohybem. Hráli jsme oblíbené hry (např. na zvířátka, na berušky, na kominíka).

Začátek května jsme s dětmi věnovali svátku maminek. Povídali jsme si o svých rodinách – kde bydlíme, kdo s námi doma také bydlí, jestli máme nějaké zvířecí členy rodiny. Prohlíželi jsme si fotografie, kreslili svoji maminku. Z papírových srdíček a fotografie jsme vyráběli přání pro maminky.

     Dalším tématem v květnu byla doprava. Prohlíželi jsme si obrázky, dětské knihy, hledali rozdíly mezi městem a vesnicí. Skládali jsme puzzle a půlené obrázky dopravních prostředků. Určovali jsme některé dopravní značky. Chodili jsme na vycházky, pozorovali dopravu v Rokytně. Povídali jsme si o bezpečnosti na silnici, reflexních prvcích pro chodce a cyklisty. Opakovali jsme si bezpečnostní pravidla, která dodržujeme při chůzi u kraje vozovky a při přecházení. Na louce u rybníka jsme zkoušeli řešit různé dopravní situace, učili se rozeznat a správně zareagovat na světelný nebo zvukový signál semaforu. Ve třídě jsme společně vyrobili silnici v Rokytně, nakreslili své domy. Pomocí trhání krepového papíru a lepení do kruhového tvaru jsme si vyrobili semafory.

      V průběhu celého měsíce jsme chodili na delší vycházky. Navštívili jsme lesní park v Rokytně, kde jsme poznávali zvířata, která můžeme vidět ve volné přírodě. Pomocí QR kódů jsme poslouchali hlasy různých ptáků. Dalším cílem vycházek byl rokytenský rybník. Pozorovali jsme labutě a lysky, drobné živočichy, všímali si změn v přírodě. Ke zkoumání i pozorování okolní přírody jsme využívali také prostor zahrady. Pozorovali jsme rostliny, živočichy, nádržku pro žáby, využívali lupu.

Společně s dětmi ze třídy Motýlků jsme zhlédli divadelní představení Chytrá Horákyně.

 

 

 

Prosinec u Berušek

      Začátek měsíce patřil jako každý rok přípravě na návštěvu Mikuláše a jeho družiny. Děti se učily písničku Mik, Miku, Mikuláš, kterou doprovázely pohybem a písničku Když se čerti ženili. Ve školce dětem Mikuláš nechal čokoládové překvapení. Jaké to bylo při návštěvě Mikuláše doma potom vyprávěly ostatním dětem v MŠ. Jak takový čert vypadá děti ztvárnily pomocí otisků rukou a nalepením rohů a jazyka. Během příprav na Vánoce děti pilně pracovaly na výrobě dárečků a vánočních přání pro rodiče. Společně s Motýlky si děti ozdobily vánoční stromeček ve školce a stihly vyrobit také papírové stromečky. Ty nám potom zdobily nástěnku v šatně.

     Po celý měsíc měly děti ze třídy Berušek nachystaný adventní kalendář. Na každý den byla připravená otázka a odpověď na ni hledaly děti na obrázcích. Vybranými obrázky postupně zdobily nakreslenou jedlovou větvičku. S dětmi jsme si přitom společně povídali o vánočních zvycích a tradicích. Vyprávěli jsme si, jak slavíme doma Vánoce, jaké pečeme cukroví a jak pomáháme mamince s přípravami (úklid, pečení, zdobení domu). Pomocí obrázků jsme zjišťovali, jak se slaví Vánoce v sousedních zemích i jinde v Evropě. Dětem připadalo zajímavé a veselé, že někde nosí dárky skřítek, jinde dospělý muž anebo čarodějnice.

     Společně s Motýlky jsme chodili některé prosincové dny na společné vycházky po Rokytnu. Vypravili jsme se k rybníku, pozorovali jsme zimní přírodu, vánoční výzdobu v zahradách. Na školní zahradu jsme společně s Motýlky vyrobili krmítka pro ptáky z dřevěných polínek. Krmítka jsme rozvěsili na stromy a vrbové iglú. Při hrách na zahradě je děti pravidelně kontrolovaly a prohlížely, jestli je ptáčci objevili a jestli jim připravené krmení chutná.

     Vánoční tématiku doprovázely koledy, které děti poslouchaly a některé zpívaly za doprovodu klavíru či kytary. V týdnu před Vánocemi navštívil školku Ježíšek a pod stromeček nadělil dárky. Děti se radovaly z nových knih, stavebnic, didaktických her a pomůcek na pohybové aktivity.

 

 

 

Listopad u Berušek

     Na začátku měsíce listopadu jsme se s dětmi věnovali barvám v přírodě během podzimu. Společně jsme pozorovali stromy v okolí školky, sbírali listy různých barev a velikostí. Z nasbíraných listů jsme si vyrobili dekoraci do oken ve třídě. Společně s dětmi ze třídy Motýlků jsme se vydali na vycházku k rybníku, kde jsme pozorovali vodní hladinu částečně vypuštěného rybníka a okolní přírodu.

     V další části měsíce se děti seznámily s legendou sv. Martina. S dětmi jsme si povídali o svátku sv. Martina, učili jsme se písničku a básničku o Martinovi. Při cvičení jsme napodobovali chůzi, cval koně, při dechových a artikulačních cvičeních zase zkoušeli klapot podkov. Z papíru si děti vyrobily hlavu Martinova koně, z modelíny různě velké podkovy pro koně.

     Druhou polovinu měsíce listopadu provázelo téma, ve kterém jsme se věnovali lidskému tělu, ochraně zdraví a prevenci nemocí. Děti si prohlížely dětské knihy a encyklopedie, ve kterých vyhledávaly obrázky lidského těla a jeho částí, společně potom skládaly puzzle lidského těla, opakovaly názvy některých částí. Povídali jsme si, co jsou to kosti, klouby a svaly. Svou obratnost, sílu a koordinaci pohybů děti prověřovaly při cvičení ve třídě a v tělocvičně. Pohyb na hudbu potom zkoušely při pohybovém doprovodu písničky „Hlava, ramena“. O bacilech a významu vitamínů pro lidské tělo se děti dozvěděly při četbě pohádky. Následně děti diskutovaly, kde se vitamíny nachází a proč je pro lidské tělo důležité jíst ovoce a zeleninu. Jak také chránit své tělo děti zjišťovaly při třídění obrázků s oblečením pro různá roční období.

     V závěru měsíce jsme se s dětmi začali připravovat na příchod Mikuláše a jeho družiny. Za doprovodu klavíru se děti učily veselé písničky „Když se čerti ženili“ a „Mik, Miku, Mikuláš“. K té jsme si s Motýlky vytvořili pohybový doprovod a zpívali ji společně.

 

 

Říjen u Berušek

     Během měsíce října jsme se s dětmi ze třídy Berušek věnovali podzimu v zahradě a v okolní přírodě. Povídali jsme si o tom, co se sklízí na podzim na zahradě nebo na poli, jaké zahradní náčiní je k tomu zapotřebí a jaké stroje můžeme na podzim vidět na poli.  Děti pracovaly s obrázky, pomocí kterých třídily do skupin ovoce a zeleninu, rytmizovaly slova, procvičovaly barvy. Ovoce poznávaly děti pomocí smyslů (zraku, hmatu a chuti), malovaly jablíčka vodovými barvami, otiskovaly je na papír. Různé druhy zeleniny modelovaly z modelíny, otisky vyráběly pytle plné brambor, učily se vázat uzel. S pohádkou O veliké řepě děti procvičovaly pojmy první, poslední, před, za, mezi a zkoušely řadit obrázky podle posloupnosti děje.

     Téma ovoce a zeleniny doprovázely pohybové i hudební činnosti. Děti cvičily ve třídě i v tělocvičně, hrály pohybové hry, využívaly barevné míčky, psychomotorický padák, obruče, lavičku, kladinku, žíněnky. Za doprovodu klavíru děti zpívaly písničky Měla babka, Šel zahradník do zahrady. K písničkám se učily pohybový doprovod. Opakovaly také písničky, které už známe. Ty jsme zkoušeli doprovázet na rytmické nástroje nebo hrou na tělo. Věnovali jsme se také hudebním hádankám, při kterých si děti vyzkoušely poznávat známé písničky podle melodie.

 

     Na vycházkách jsme s dětmi pozorovali podzim v přírodě – listnaté i jehličnaté stromy, určovali rozdíly mezi nimi v období podzimu, prohlíželi listy a jejich tvary i zbarvení. Vítr a jeho sílu děti potom ve třídě napodobovaly při dechových cvičeních a hrách s padákem. Z barevných papírů a provázku si v závěru měsíce děti vyrobily veselé podzimní draky.

 

Září u Berušek

Na začátku září přivítaly děti ve třídě Berušek nové kamarády. Postupně se děti seznamovaly s kamarády, s prostředím mateřské školy a učily se pamatovat si svoje místo u stolečku a v šatně. Také se seznamovaly s pravidly ranního kruhu, ve kterém se každý den dozvídají, co je daný den ve školce čeká a na co se mohou těšit. Společně se staršími kamarády se učily básničku, která každý den ranní kruh provází.

            Během období adaptace nově přijatých dětí jsme hráli různé pohybové hry. Některé děti už znaly a jiné se rychle naučily. Zpívali jsme společně písničky, které známe a učili se doprovázet pohybem písničku Maličká su. Cvičili jsme s říkankami, které jsme také doprovázeli pohybem. Hráli jsme hry se jmény kamarádů, využívali míč a psychomotorický padák. Povídali jsme si o tom, kde bydlíme a kdo s námi doma bydlí. Děti si potom samy zahrály pohádku Budka v poli. Z molitanových kostek stavěly dům velký tak, aby se do něj všechna zvířátka z pohádky vešla.

            Nad fotografiemi ze školky děti přemýšlely, co můžeme dělat, aby se nám ve školce líbilo a bylo nám tam hezky. Děti přiřazovaly obrázky k jednotlivým situacím, k nimž během dne ve školce dochází. Společně jsme si následně vytvořili jednoduchá pravidla, která jsme si ve třídě vyvěsili a budou nás celý školní rok provázet při pobytu ve školce.

            Na zahradě se děti během měsíce září seznámily s herními prvky, využily hezké počasí ke hrám a tvoření v pískovišti. Společně s dětmi ze třídy Motýlků chodily na procházky, při kterých prozkoumávaly okolí školky a užily si divadelní představení O vytrvalém princi.