Čím žijeme ve školní družině v průběhu školního roku 2020/2021

Příspěvky pí. vychovatelky Bc. Lenky Prausové

 

Květen v ŠD

     Měsíc květen, jsme začali povídáním o rodině, mamince. Vyrobili jsme přání pro maminky k jejich svátku a namalovali portrét maminky se zamyšlením, proč ji máme rádi. Povídali jsme si o situacích, při kterých může dojít k úrazu. Tyto situace jsme zdramatizovali a vyhodnotili správný postup při poskytování první pomoci. Věnovali jsme se tématu domácích mazlíčků a péči o ně. Děti vyprávěly vtipné historky se zvířátky. Zhlédli jsme vtipná videa, co mazlíčci dovedou. Vyrobili jsme si stojánek na tužky v podobě kočičky. Přečetli jsme knihu Zvířátka z malinové paseky. Za pěkného počasí chodíme ven, kde hrajeme míčové hry.

 

 

Hledej kamínky“

Školní družina připravila hru na téma "Hledej kamínky“. Kamínky jsou rozmístěny po obci na místech, kde chodí více lidí. Na kamínky děti nejen malovaly, ale vymýšlely i motto pro radost. Kamínky je možné si ponechat, přemístit na jiné místo nebo přidat i svůj namalovaný kamínek. Z druhé strany kamínku jsou napsané iniciály dítěte. Budeme rádi za zpětnou vazbu.  U vchodu do krčku (ke družině) bude krabička a můžete do ní vhodit papírek s iniciály dítěte z kamínku, který jste našli (kamínky dávejte na viditelná místa, dále od silnice a cesty, kvůli bezpečnosti).

 

 

Co jsme dělali v únoru

     Na začátku února jsme dokončili započaté téma Zlaté horečky na Aljašce. Pověděli jsme si o podnebí na Aljašce, národním parku, historii hledání zlata a zahráli jsme si hry na toto téma. Připravovali jsme z keramické hlíny zápichy k Valentýnu. Masopust a jeho historie, typické masky, zvyky a karnevaly nejen v Čechách, byly tématem v měsíci únoru. Společně jsme si vyrobili masky na karneval, připravili masopustní koblihy a boží milosti na občerstvení  a užili si karnevalového veselí se soutěžemi i ve školní družině.

 

Co jsme dělali v lednu 

     Po prázdninách jsme si povídali o prožitých Vánocích v rodinném kruhu. Vytvořili jsme plakát rodiny, zamýšleli jsme se nad významem rodiny. Zabývali jsme se tématem příroda v zimě, její ochrana a naše pomoc ptákům. Poznávali jsme stopy zvířat a snažili jsme se je zakreslit. Prováděli jsme pokusy s různým skupenstvím vody. Promítli jsme si dokument o Aljašce, seznámili jsme se s tím, co byla zlatá horečka.

 

Co jsme dělali v prosinci 

     Měsíc prosinec začal výzdobou oken, pečením cukroví a přípravou na vánoční vystoupení. Navštívili jsme Pardubice, kde jsme hledali znaky Pernštejnů a ověřovali nabyté znalosti z pověstí a historie Pardubic. Vyzdobené Pernštýnské náměstí s vánočním stromem nám navodilo vánoční atmosféru. Chlad jsme zahnali teplým čajem v příjemné restauraci. Výlet se nám všem moc líbil. Také jsme si povídali, co patří k vánočním svátkům. Napsali jsme dopis Ježíškovi. Ozdobili jsme stromeček,  pekli z vizovického těsta. Vyrobili jsme přáníčka pro seniory a předali jim je na vystoupení v domě s pečovatelskou službou na Dubině v Pardubicích. S přípravou nám pomohla paní ředitelka a paní učitelka Marta Stránská. Odměnou byla radost seniorů. Velice děkujeme obci za pomoc s dopravou. Před prázdninami jsme si pod stromečkem rozbalili dárky a společně si popřáli vše nejlepší v roce 2020.

 

Co jsme dělali v listopadu

      Nemoc a její podoby, návštěva lékaře, očkování, zdravý životní styl, zájmy a psychická pohoda, to vše bylo tématem projektu Nemoc a zdraví. Zakončili jsme ho výtvarnou činností.  Nejen Rokytno, ale i Pardubice jsou místo, které patří k našemu životu. Pardubické pověsti nám přiblížili pracovníci Východočeského muzea v Pardubicích v rámci programu Pardubice v proměnách času. Děti si zahrály na architekty, pracovaly v menších skupinkách a pomáhaly budovat Pardubice, tak, aby se jim v nich dobře žilo. Děti pracovaly s mapou Pardubic, do které umísťovaly dobové i současné fotografie. Nabyté znalosti prakticky ověří na výletě, který proběhne 5.12.  Budeme hledat znak Pernštejnů, Pardubic a plnit další zajímavé úkoly. Adventní pernštýnské náměstí a vánoční strom budou příjemnou tečkou výletu. 

 

Co jsme dělali v říjnu

 

     Říjen, jsme začali povídáním o Rokytně. Prohlédli jsme si rokytenské noviny, zjistili jsme, co potřebného se z nich můžeme dozvědět o dění v naší obci. Druhý týden jsme si povídali o vitamínech, šípkové růži, vařili jsme čaj z šípků a k nim nám chutnal vlastnoručně upečený štrůdl. Pověděli jsme si pohádku o Šípkové Růžence a také jsme si vyzkoušeli její dramatizaci. Změny počasí, podzim a voda, byly tématem i výtvarné činnosti. Ve třetím týdnu jsme se připravovali na strašidelné odpoledne. Napekli, nazdobili jsme si perníčky ve tvaru duchů, vyrobili jsme si podzimní lampičky. Před podzimními prázdninami a státním svátkem jsme si povídali, co by měl správný Čech vědět o své zemi. Malý kvíz a křížovka prověřily naše znalosti. Konec měsíce patřil halloweenskému odpoledni. Vydlabali jsme si dýně, zapálili lampičky a zahráli hry v tělocvičně, závěr patřil oblíbeným tanečním soutěžím a tanci. Během celého měsíce jsme chodili ven na školní i veřejné hřiště. Venku jsme hrabali listí, zalévali lípu na školní zahradě. Četli jsme z knihy „O modrém Poťouchovi“, kde byly v příběhu popsány lidské vlastnosti, o kterých jsme si povídali.


Co jsme dělali v září:

     Září bylo především pro prvňačky seznamovací s prostředím školy, jídelny i novými kamarády. Také jsme se seznámili s novou paní asistentkou Ninou Kvapilovou, která bude s námi v družině po celý školní rok. Pracovali jsme na vytváření pozitivních vztahů, které jsme prohlubovali při sportovních aktivitách venku i v tělocvičně. Základy společenského chování a stolování, jsme s dětmi prakticky vyzkoušeli při dramatické hře na restauraci. Pro spolupráci jsme využili práci ve skupinách. Děti si rozdaly role a hry se zúčastnil každý. Povídali jsme si o ekologii a ochraně přírody, přírodních katastrofách. K tématu shlédli dokument. Společně jsme pracovali na projektu: Co planetě prospívá a co jí škodí. Vytvořili jsme společně mapy světa, kde jsme ztvárnili pozitivní a škodlivé vlivy na prostředí. Děti opět pracovaly skupinově. Procházku po Rokytně jsme spojili se sběrem přírodnin a šípků na čaj. Povídali jsme si o šípku, jeho  prospěšnosti, sběru i rostlině. Mladší děti projevovaly celý měsíc zájem o nové logické hry, starší o sportovní aktivity. Děti sami vybíraly i klidovější činnosti relaxační hudbu, masáže. Mezi klidové činnosti patřilo i čtení po obědě a následný rozbor příběhu či výtvarné ztvárnění.